Benvingut: passa, llegeix i opina

Estàs al bloc de l'Eladi Martínez pots buscar les notícies que t'interessin pels menús de la dreta "Cerca per etiquetes" (pots buscar per temes) i "Arxiu del bloc" (per ordre cronològic).
Per fer un comentari clica sobre la paraula "comentaris" que hi ha al final de cada notícia, escriu el teu comentari i escull la identitat "NOM/URL" posant el teu nom perquè sàpiga qui ets.
Gràcies. Espero que gaudeixis de la visita.

1 de maig 2024

"Educació" (conte)

Segueixo oferint-vos un conte mensual. Podeu recuperar els anteriors en els següents enllaços:

Espero que us agradi!  

EDUCACIÓ

El divuit de gener de 1968, la família Salicrú va sortir del teatre de Balaguer com si fos un mostrari del color vermell. El primer, el Guillem, amb ulls d’haver plorat i la galta esquerra lluent com un semàfor enfadat. Darrere seu, el pare, Sebastià Salicrú, respectat director del diari Segre, altiu i marcant distància. I al seu costat, amb la mirada baixa, Soledat Santacreu, la mare. Tots tres constituïen el clar exemple de la vergonya i la indignació i marxaven amb pas viu.

Una mica abans, enmig del tercer moviment de la Primavera de Vivaldi, quan el violí solista refilava de manera delicada, de sobte i sense previ avís havien intervingut la secció de vent i la percussió: l’escandalós esternut del Guillem va ser violentament replicat per una terrible bufetada del pare, perquè aprengués que mai més no havia de fer una cosa igual en públic. 

Des d’aquell dia, el Guillem es tapava el nas quan li venien aquelles pessigolles que precedien l’explosió. Tancava la boca, contreia el coll, ajuntant la mandíbula amb el pit, i aconseguia que la glotis li explotés en silenci, causant-li un dolor agut que donava per bo. Tot per no tornar a patir la ira del seu pare.

Una altra cosa eren la mare i l’àvia, dones dolces i amoroses que el felicitaven per cada cosa que feia bé, el cobrien de petons i carícies i li nodrien la imaginació amb rondalles i llegendes que l’embadalien. Fins a tal punt que es va proposar arribar a ser escriptor d’històries tan fantàstiques com aquelles.

Però la natura no l’havia dotat per a l’escriptura. Amb prou feines separava correctament les paraules, mai no estava segur d’on havia de posar els punts i les comes i era massa generós amb les faltes d’ortografia. La professora de català els feia fer una redacció cada setmana i sempre l’acabava ridiculitzant pels seus errors fins a fer-lo morir de vergonya. Entre ella i l’exigència exagerada del seu pare el volien convèncer que mai no arribaria a ser escriptor. Però després venien les lloances als textos que els alumnes més brillants llegien en veu alta. I llavors el Guillem oblidava el ridícul, es deixava portar per la màgia de la lectura i somiava que un dia també llegiria el seu davant de tothom.

–Per després de les vacances, vull una redacció sobre com seria el seu Nadal ideal –va encomanar-los la professora, l’últim dia lectiu del desembre de 1968.

I el Guillem se’n va anar a casa disposat, amb temps per endavant, a fer el millor text de la seva vida. Les idees de seguida li van brollar generoses, però llavors havia de transformar-les en escriptura i allò ja eren figues d’un altre paner. Va passar un parell de dies buscant paraula per paraula al diccionari i corregint les moltes faltes d’ortografia que havia perpetrat i després va aconseguir que la bibliotecària l’ajudés a posar els punts i les comes allà on tocaven.

Estava convençut que per fi havia aconseguit escriure un relat digne. Com més el llegia, més li agradava i, en algun raconet dintre seu, va començar a covar la petita esperança que per fi les coses canviarien.

El vuit de gener, quan va entrar de nou a l’aula, ni tan sols va notar el fred de tants dies sense calefacció. Va deixar la seva redacció a la taula de la mestra, amb el cor bategant desaforadament, i es va posar a fer lectura individual en silenci. Però no parava de desviar la mirada del llibre cap a la senyoreta que llegia les redaccions, fins que van coincidir.

–Guillem Salicrú, vingui un moment, si us plau.

Vermell com un pebrot i tement el ridícul habitual, va comparèixer immediatament.

–Qui li ha escrit això? –va dir-li abaixant una mica la veu, però no prou perquè tots els companys ho sentissin.

–Jo mateix, senyoreta.

–No m’enganyi, Guillem. No hi ha ni una falta d’ortografia.

–Li ho prometo. Vaig buscar totes les paraules al diccionari per no fer-ne cap –va contestar amb timidesa, però també amb un petit punt d’orgull.

La senyoreta Joana va avaluar-lo amb la mirada i, potser perquè era el primer dia de curs, li va concedir el benefici del dubte.

–Atenció, tothom! Sembla que el senyor Salicrú per fi ha escrit alguna cosa pròpia de la seva edat. Escoltem-la –i li va estendre el full perquè el llegís.

I llavors, amb mil coses al cap i les emocions a flor de pell, va aparèixer la inoportuna picor al nas i no va ser-hi a temps: un esternut huracanat va esclatar poderosament, sense que les mans que aguantaven el paper, poguessin fer res per aturar-lo.

L’ona expansiva va provocar un ensurt general, després una riallada histèrica col·lectiva i, finalment, un rictus de disgust i total desaprovació de la senyoreta Joana. Li va arrabassar el full dels dits i, mirant-lo amb absoluta fredor, el va estripar en dos, quatre i vuit bocins, que va llençar a la paperera mentre sentenciava:

–Senyor Salicrú, si no té educació per no esternudar així en públic, no cal que escoltem el seu text. 

28 d’abr. 2024

"Matrioixca" (microrelat)

 No n'havia fet mai cap. Aquest és el meu primer microrelat...

MATRIOIXCA

Tenia set anys quan vaig descobrir que era adoptada. M'havien anat a buscar a Rússia quan tenia uns dos anys, però jo no em reconeixia en aquella nena de trenes rosses que mirava a càmera amb posat desafiant. Descobrir-ho va ser com veure la primera esquerda en un llac glaçat quan comença la primavera. Em vaig tancar en mi mateixa: suposo que volia protegir-me perquè ningú no em pogués tornar a fer mal.

Una psicòloga va començar a tractar-me amb l’ajut d'una d'aquelles nines russes que s'amaguen l'una dins de l'altra. M'explicava que tots érem així: que semblàvem d'una manera, però per dins teníem més coses que no sabíem i anàvem descobrint. Ho penso ara i crec que era una metàfora massa elevada per a una nena de set anys, però el cas és que va funcionar.

Quan vam obrir la penúltima nina, vaig agafar la més petita que havia estat dins tot aquell temps. Era un nadó amb la pell molt blanca. La vaig sacsejar i vaig notar que dins tenia alguna cosa que dringava. A còpia de sacsejar-la, va començar a humitejar-se i de tant en tant es formava una gota que davallava fins el terra. Quan vaig arribar a casa vaig trencar-la per saber què amagava. Era un glaçó que s’estava desfent. L’últim record de la gèlida Rússia.

1 d’abr. 2024

"ADN" (conte)

Segueixo oferint-vos un conte mensual. Podeu recuperar els anteriors en els següents enllaços:

Espero que us agradi!    

ADN

El Fouad s’endinsa entre el laberint de cotxes de l’aparcament públic de Saint Dennis amb els nervis d’una primera vegada. Arrossega els peus i gira el cap a totes bandes, amb la caputxa calada i els guants a les mans. Sempre ha tingut males cartes a la vida: família algeriana i okupa, orfe de pare, asmàtic... Però sap que res d’això no serà un atenuant si avui l’enxampen.

De petit, al barri li deien Foufou i se’n reien de la seva feblesa. No tenia força ni podia córrer com els altres perquè s’ofegava al mínim esforç. Només seia en un banc i intentava llegir un còmic. Però li prenien, li llençaven al bassal, s’hi pixaven, li arrencaven les pàgines i les hi posaven per dins de la samarreta... Malgrat tot, l’endemà sempre hi tornava i al final se’n van cansar. El van seguir tractant amb una certa indiferència i dient-li Foufou, però de mica en mica van anar tolerant la seva presència i van deixar d’humiliar-lo. Com si valoressin la seva capacitat de resistència. 

I un bon dia van començar a incloure’l al grup. Quan provava d’allunyar-se perquè no se sentia còmode en aquell ambient, el cridaven i li demanaven l’opinió. I com més desapercebut volia passar, més el buscaven. Ell volia ser un camaleó camuflat enmig d’aquells guacamais de mil i un colors, però no hi havia manera de sortir-se’n. Com més en volia marxar, més fort era el vent de cara que li dificultava escapar d’aquell destí. El Yacine, el Soufian i el Tarik el feien entrar a la rotllana quan tramaven nous plans, li passaven les cerveses (els porros no, perquè s’ofegava) i el comptaven quan repartien els guanys. De mica en mica, el va anar atraient la força gravitatòria d’aquell microcosmos fins que ahir li van dir:

- Demà t’estrenes, Fouad! Demà obriràs el teu primer cotxe! 

Quan va sentir que no li havien dit Foufou, va saber que no s’hi podia negar. I va començar el neguit: com carai havia d’obrir un cotxe? Li van explicar que era molt fàcil. Només calia posar el tornavís en un lloc determinat i la porta s’obria. Llavors havia d’entrar, buscar alguna cosa de valor, agafar-la i marxar. Qüestió de segons. Tots estaven farts de fer-ho. Però ell no era com els altres. 

Per a ell un tornavís era només una eina per adobar un moble o un llum espatllat. I un policia, un agent de l’autoritat que calia respectar i obeir. I un cotxe tancat... només un cotxe tancat, que en cap moment li provocava el desig d’obrir-lo, de la mateixa manera que no voldria que ningú li agafés les seves coses. El que li demanaven aquella colla, als que ni tan sols podia anomenar amics, anava contra la seva natura. 

Recorda tot això mentre es va endinsant entre els centenars de cotxes aparcats, amb el cor accelerat i unes primeres sibilacions que l’obliguen a utilitzar l’inhalador. Busca el punt més allunyat de qualsevol entrada, allà on pugui quedar a recer de mirades. Les de la policia i les dels que l’han empès a fer-ho, que segur que l’estaran espiant.

S’adona que tota la seva vida ha estat una lluita per decidir si integrar-se o no en aquell hàbitat que no és el seu. Se sent com un peix fora de l’aigua, ofegant-se i esforçant-se per respirar. Li fa ràbia trobar-se en aquella situació, per no haver sabut refusar aquella imposició, per no haver engegat a la merda aquells cretins que l’han estat putejant tota la vida, però dels que mai no s’ha sabut allunyar. Aquells malparits que estaran mirant com pateix i se’n fotran si la policia l’enxampa. Vol acabar d’una vegada amb aquella angoixa. 

S’acosta al cotxe que té més a la vora. Mira en totes direccions i li sembla que no hi ha ningú. Clava el tornavís entre el vidre i la carrosseria. Intenta fer palanca, però li cau al terra. Suant, amb els dits tremolant i la incòmoda sensació que l’estan observant, s’ajup per recollir-lo. Li falta l’aire i fa una altra manxada d’inhalador. Torna al vidre del cotxe i fa més força fins que sent un clec alliberador. Ho ha aconseguit!

Obre la porta i fa el gest d’entrar quan una veu al seu darrere l’atura en sec:

- Tot bé, senyor?

Es gira amb una mirada derrotada i es troba de cara amb un agent de policia que l’apunta amb una pistola, mentre li diu.

- Giri’s i col·loqui les mans sobre el capó perquè el pugui escorcollar. Lentament. No faci cap bestiesa.

Obeeix, espantat, i amb els ulls tancats espera el contacte de les mans del policia al seu cos, buscant una arma que no trobarà. Imagina la identificació a comissaria, potser la nit a la garjola... Però en comptes d’això sent una segona veu.

- Bona feina, company. Feia temps que li anàvem al darrere.

El Fouad gira el cap lentament fins que, de cua d’ull, intueix dues ombres que mostren unes acreditacions al policia uniformat. No gosa girar-se del tot per por a les conseqüències i ha de completar el poc que veu i sent amb suposicions. S’imagina que deuen ser agents de paisà i no té ni idea de si és millor caure en unes mans o en les altres. Sent que xiuxiuegen al seu darrere i allarga una mica més la mirada per esbrinar què li espera.

- Tu què mires? No et giris, desgraciat! Al final t’hem enxampat! I no saps les ganes que en teníem!

En Fouad vol explicar-los que s’han equivocat de persona, que ell mai no ha comès cap delicte. Però intueix que no servirà de res i allarga el silenci per no empitjorar les coses.

- Ens el quedem! Feia temps que l’empaitàvem i tenim tota la documentació del seu cas. Ja el portarem nosaltres a comissaria. Moltes gràcies, Jean-Luc!

Sent com se saluden i l’uniformat s’allunya, mentre aquells dos de paisà el comencen a sacsejar sense contemplacions. Se l’enduen a empentes cap a la part més fosca de l’aparcament mentre li llencen tot tipus d’amenaces. En Fouad no pot creure el que li està passant. I encara menys quan, de cop i volta, el fan girar, es treuen els passamuntanyes i descobreix el Yacine i el Tarik que somriuen i li diuen:

- Mai no et deixarem tirat, Fouad. Sempre seràs dels nostres. 

9 de març 2024

8M a l'escola: una notícia que s'explica sola


 1.- Dilluns 4 de març: Actituds que junts hem d'erradicar

Bon vespre,

us escric amb certa tristesa i preocupació per uns fets que han passat avui a la sessió de música que han fet els vostres fills i filles amb la mestra de música.

Aprofitant que aquesta setmana és la del 8M, Dia Internacional de la Dona (una jornada que pretén reivindicar la lluita de les dones per la seva plena participació a la societat i el seu desenvolupament íntegre com a persones, en plena igualtat amb els homes), els ha preparat una activitat per reflexionar sobre el paper de la dona en la indústria musical a partir d'unes dades sobre el nombre de dones entre la música que més s'escolta, en els festivals, en els premis Grammy, les diferències de sous, etc. Evidentment no es pretenia imposar cap opinió i els ha dit que tothom podia opinar lliurament des del respecte.

Com a activitat final els proposava que escollissin una dona cantant que els agradés, però aquesta activitat no s'ha pogut fer perquè el comportament d'una majoria dels nens (en masculí) de la classe ha estat totalment inadequada: interrompent la mestra amb comentaris despectius, rient maleducadament de les cançons que es proposaven i de les explicacions, parlant entre ells mentre parlava la mestra, escridassant les nenes que donaven l'opinió, girant-se d'esquena per no veure els vídeos ni escoltar les cançons i fins i tot negant-se a fer l'activitat... I a la classe s'han hagut de sentir comentaris com:

- Les dones no es dediquen tant a la música perquè han d'estar a la cuina, amb els fills...

- Les dones canten pitjor...

- És injust que no hi hagi un Dia de l'Home...

Cap de les nenes de la classe no ha secundat aquest comportament i, d'entre els nens (a la classe hi ha 18 nens) només un 39% han mantingut la mateixa actitud de respecte que han mantingut les noies mentre que el 61% restant és el que ha mantingut l'actitud reprovable que us he explicat, o bé de forma activa o donant-los suport explícit amb gestos i rialletes.

Com a educador, fermament convençut que aquesta lluita pels valors que defensa el 8M és LA MEVA LLUITA, vull creure que la majoria de famílies també penseu el mateix. Per això us demano la vostra col·laboració per tal que junts lluitem per erradicar aquests comportaments i actituds que perpetuen una situació injusta per a totes les dones (les nostres mares, filles, germanes, àvies...). Durant la setmana seguirem parlant d'aquest comportament, analitzant els motius que han provocat aquesta actitud irrespectuosa i bel·ligerant davant la proposta de la classe de música i m'agradaria acabar aquest episodi amb alguna reflexió tangible que ens permeti aprendre alguna cosa d'això que ha passat.

Penso que a l'escola la nostra principal feina es EDUCAR, així en majúscules, en valors que ens permetin construir una societat més justa, democràtica, igualitària i respectuosa per a totes les persones.

Pot ser que alguns dels infants hagin reaccionat així per seguir el corrent d'altres que han començat, per fer una broma, per un mal entès esperit de rebel·lia... però penso que en temes com aquests convé deixar les coses clares, tenir un criteri propi i saber que parlem de coses molt serioses que acaben suposant problemes greus per no erradicar d'arrel aquestes conductes.

Us agrairé moltíssim si voleu compartir amb mi a través del meu correu electrònic les converses que pogueu tenir a casa arrel d'aquest fet, comentaris que volgueu fer-me al respecte i fins i tot propostes de com treure suc d'això que ens ha passat que penso que és una OPORTUNITAT per millorar aquests dèficits que arrosseguem com a societat.

Agraeixo tota la col·laboració que em pugueu proporcionar ja que aquesta feina d'educar els infants la tenim compartida entre vosaltres (famílies) i nosaltres (mestres).

A reveure


2.- Dimecres 6 de març: Proposta de 5A per al 8M, Dia de la Dona

Després del que va passar a la sessió de música de dilluns i ja us vaig explicar, vam tenir una conversa interessant a classe i els vaig proposar, per al divendres 8 de març, fer un petit vídeo en que sortíssim TOTS, explicant algun dels motius pels quals creiem que encara és necessari celebrar aquest Dia de la Dona.

La condició és que en el vídeo hi han de sortir per parelles i sempre han de ser parelles mixtes (un nen/home i una nena/dona). Poden fer-ho dos companys de la classe o un d'ells amb germà/germana, pare/mare...

Estic molt content i agraït perquè alguns ja m'han dit que ho han parlat a casa i heu decidit acompanyar-los en aquesta activitat i sortir al vídeo amb ells. Per tant us dono unes mínimes indicacions perquè després em sigui més fàcil ajuntar tots els vídeos i fer el muntatge final.

Heu de gravar els vídeos en format HORITZONTAL (apaïsat), heu de sortir-hi les dues persones alhora i totes dues persones han de dir alguna cosa. Si heu pensat un misssatge o frase partiu-lo en dues meitats de manera que un en digui una part i l'altre, la segona. Feu vídeos breus perquè quan els ajuntem tots en un únic vídeo no quedi massa llarg. Abans d'enviar-me'l, assegureu-vos que es veu bé i se sent bé.

Feu-me'ls arribar abans de divendres al meu correu perquè pugui fer el muntatge final.

MOLTÍSSIMES GRÀCIES A TOTS I TOTES PER LA COL·LABORACIÓ I EL SUPORT


3.- Divendres 8 de març: Vídeo del 8M (alumnes i famílies de 5A)

Bon vespre,

amb aquest correu us adjunto l'enllaç per poder veure còmodament el vídeo que hem elaborat aquesta setmana a la classe de 5A sobre el 8M.

Per a mi ha estat una experiència molt enriquidora, sobretot perquè m'ha permès allò que no sempre és possible, però que és tan desitjable: anar totalment alhora l'escola i la família, incidint directament en l'educació dels vostres fills i filles.

Des del primer moment que vaig compartir amb vosaltres les meves inquetuds i preocupacions arrel de l'incident de dilluns a la sessió de música, vaig notar immediatament la vostra complicitat, implicació i col·laboració i ha estat molt fàcil revertir la situació i engrescar-se en aquest projecte, del qual us ofereixo el resultat final.

Així que, de tot cor, només em resta donar-vos les gràcies: moltíssimes gràcies! Tots junts hem aconseguit treure una cosa bona d'una que inicialment semblava dolenta.

Prou de discursos.

Aquí teniu l'enllaç i molt bon cap de setmana!

1 de març 2024

"Yoko" (conte)

Segueixo oferint-vos un conte mensual. Podeu recuperar els anteriors en els següents enllaços:

Espero que us agradi!     

YOKO

—Hola? Que hi ha algú? —demana l’Adela mentre puja l’escala i busca la seva filla. 

La Yoko té setze anys i estudia batxillerat en horari intensiu. L’autobús de l’institut la deixa a casa a les tres i, fins que no arriba la mare de treballar, a mitja tarda, és la reina de la casa.

No és a l’habitació, tot i que hi ha la pila de roba de la nit anterior que encara no ha trobat el moment de dur a la rentadora. Tampoc no és al menjador, on hi ha la seva motxilla per terra, l’ordinador portàtil sobre la taula i unes tovalles individuals amb el plat brut del dinar i l’embolcall d'un gelat.

Finalment veu una escletxa de llum sota la porta del lavabo. Prova d’obrir-la, però està tancada amb baldó.

—Yoko, què fas aquí tancada?

—Què? —respon una veu en un volum massa alt, mentre s’obre la porta i apareix la Yoko amb els seus inseparables cascos inalàmbrics a tot volum.

—Ja saps que no m’agrada que et tanquis al lavabo amb el mòbil...

Els llavis de totes dues es tensen, bloquejant qualsevol possibilitat de somriure. Les mirades s’endureixen i s’eviten. Cadascuna es capbussa a la seva trinxera i comencen les escaramusses:

—No sé per què no puc escoltar música mentre cago.

—Doncs perquè t’ho he dit mil vegades. I perquè això fa que t’estiguis mitja hora tancada “cagant” —i acompanya l’última paraula fent el signe de les cometes amb dos dits de cada mà.

La Yoko no contesta i fa intenció de sortir, però la mare li barra el pas.

—On vas?

—A fer els deures? —pregunta amb to impertinent la nena, augmentant l’escalada de tensió.

—Doncs primer passa per la teva lleonera i deixa la roba bruta a la rentadora —li contesta la mare, mentre s’aparta per deixar-la passar—. I endreça les coses del dinar!

La Yoko esbufega, farta de sentir cada tarda la mateixa cantarella. Mentre manté el mòbil a la mà dreta, amb l’esquerra recull la roba bruta i no s’adona que, de camí a la rentadora, perd unitats:

—Ni te n’has adonat que has perdut les calces! Vols deixar el mòbil d’una vegada i fer les coses amb dues mans? 

—Bffff! Bona tarda, eh? Sí que has vingut de mal humor.

—Jo venia molt tranquil·la, però ho has tornat a aconseguir. Cada dia les mateixes coses!

Des de la rentadora, a l’Adela li sembla sentir com la seva filla l’escarneix, repetint en veu baixa les seves paraules.

—Què dius?

—Res. No dic res. No faig res. Com si no hi fos.

—No et passis, eh? Ves a fer els deures, ves. A veure si aprofites el temps.

La Yoko passa deliberadament arran de la seva mare, s’ajup i agafa el que necessita de la motxilla. S’instal·la en un extrem de la taula del menjador i, amb els cascos posats i el mòbil a la vora, obre llibre i llibreta.

L’Adela es fa un cafè i s’instal·la a l’altre extrem de la taula. Es pren un moment de descans mentre repassa les xarxes socials. Cada cop que, de cua d’ull, veu que la nena mira el mòbil en comptes d’estar fent feina, li llença una mirada severa i sacseja el cap horitzontalment en senyal de desaprovació.

La Yoko té els ulls sobre el llibre de filosofia, però el cap ben lluny. Fa dies que està madurant una decisió. Ha tornat a suspendre exàmens i vol deixar el batxillerat. La seva mare encara no sap ni una cosa ni l’altra. Vol plegar de l’institut, buscar alguna feina fins que s’acabi el curs i, el següent, buscar un mòdul. El batxillerat no és per a ella.

Al seu pare sí que li va insinuar que els estudis no li anaven bé i que s’ho estava plantejant. Ell li va dir que no es precipités i que ja ho anirien parlant. Però al pare no el tornarà a veure fins el cap de setmana.

Li aniria bé parlar-ne amb la mare. Fa dies que està atabalada i no li veu sentit al que fa. Necessita buidar el pap i volia treure-li el tema, però ara mateix se n’hi han ben passat les ganes.

—Pam!

La Yoko fa un bot. La seva mare ha donat un cop a la taula amb la mà plana per cridar-li l’atenció. Li fa el gest que es tregui els cascos. Ho fa.

—Pots treure’t els cascos o baixar el volum? Estem a la mateixa taula, et parlo i ni em sents. Això ja és el “colmo”!

—Què vols?

—A quina hora t’he de portar a l’entrenament?

—Com cada setmana, mama, encara no t’ho saps? —el sarcasme torna a treure el nas.

—Yoko, ja tinc prou coses al cap, em vols dir a quina hora hem de sortir?

—A tres quarts de set.

—I ja t’has fet la bossa?

—Encara no. Primer vull acabar els deures. Puc?

Pim, pam. Pim, pam. Tota la interacció que tenen és a base de retrets. La Yoko es torna a posar els cascos, apuja la cançó i, ara sí, comença a fer els deures.

L’Adela va cap a la seva habitació. Com cada cop que hi entra, el cor se li encongeix una mica. Ja farà mig any que el Bernat va marxar de casa, però encara no se’n sap avenir. Tants anys de matrimoni i al final tot se’n va anar a l’aigua sense que cap dels dos fes res per reconduir-ho. Dos orgullosos que no van voler cedir. Ja els està bé a tots dos. 

S’asseu al llit per canviar-se. Mentre la Yoko entrena, ella aprofita per anar a córrer una estona. Li va bé per mantenir-se en forma, alliberar tensions i deixar volar els pensaments. I ara en té força de pensaments acumulats.

A la seva mare li han diagnosticat Parkinson. De moment encara està força bé, però la malaltia va guanyant terreny i els metges ja li han explicat el futur que se li acosta. Serà cada cop més dependent i això l’obligarà a adaptar tota la logística familiar. Com que amb la seva germana no es parlen, ja es pot anar preparant. Ha d’anar pensant com s’ho farà per cuidar-la sense ajuda.

Li agradaria parlar-ne amb la Yoko. Perquè pugui gaudir de la seva àvia mentre encara estigui bé. Perquè es vagi fent a la idea. Per compartir les preocupacions i planificar juntes el futur que els ve a sobre. Segur que els aniria bé a totes dues. Avui volia treure-li el tema, però després de la benvinguda -que és la mateixa de cada dia, per molt que li demani que no ho faci- ràpidament ha canviat d’idea. És un tema delicat i ha de trobar un moment de calma en què les dues estiguin receptives.

L’Adela es canvia i va cap a la cuina per avançar el sopar, mentre espera l’hora de portar la Yoko a entrenar. Quan passa pel menjador, es creua amb la nena que acaba de recollir les coses de l’institut -tot un èxit!- i va a l’habitació a preparar-se. Sembla un vodevil d’aquells en què, quan un personatge entra per una porta, l’altre surt i mai no coincideixen.

A tres quarts de set es troben a l'escala que baixa al garatge. Totes dues vestides d’esportistes. 

—Ho tens tot? —demana seriosa la mare.

—Sí.

—Som-hi, doncs.

—Sí.

Guerra de monosíl·labs.

Es fiquen dins del cotxe i arrenquen. Sovint discuteixen perquè la mare vol escoltar notícies i la filla, música de la seva, però ara cap de les dues diu res. Entre elles s’estén un silenci conciliador. Com si fos un pont de silenci pel qual poguessin caminar fins a trobar-se.

La Yoko prem els llavis. Dins de la gola se li comencen a formar paraules que volen ser frases (“Mare, t’he de dir una cosa, el curs no m’està anant bé, no m’agrada estudiar...”), però no sap com començar.

L’Adela té els ulls fixos a la carretera, però al seu cap imagina un inici de conversa dolç i constructiu (“Yoko, he d’explicar-te una cosa. Vaig portar la iaia al metge i li han trobat una malaltia greu...”).

La Yoko, incòmoda per la situació, es remou al seient, com si busqués la postura i s’escura la gola.

L’Adela gira la vista cap a ella i el cotxe li marxa una mica cap a la dreta. Les rodes trepitgen el voral i aixequen pols. És només un instant. De seguida reacciona i recupera el control, però la nena s’ha espantat i li etziba:

—Estaria bé arribar vives, eh?

—No exageris que no ha passat res. I no siguis tan desagradable que jo també m’he espantat.

El pont s’ha ensorrat i tornen a saltar espurnes.

L’Adela engega la ràdio i apuja el volum per sentir les notícies.

La Yoko es posa els cascos, prem el Play i tanca els ulls. Sona una cançó, però de fons encara sent la ràdio, així que apuja el volum. Més. I més. I més. 

Fins que deixa de sentir-la.