Benvingut: passa, llegeix i opina

Estàs al bloc de l'Eladi Martínez pots buscar les notícies que t'interessin pels menús de la dreta "Cerca per etiquetes" (pots buscar per temes) i "Arxiu del bloc" (per ordre cronològic).
Per fer un comentari clica sobre la paraula "comentaris" que hi ha al final de cada notícia, escriu el teu comentari i escull la identitat "NOM/URL" posant el teu nom perquè sàpiga qui ets.
Gràcies. Espero que gaudeixis de la visita.

27 d’abr. 2022

En el dia del teu sant, Montse


Avui, 27 d'abril, dia de la mare de Deú de Montserrat, és el sant de les Montses. Seria el sant de la Montse Careta. I en un dia com avui, la seva germana Imma ha tornat a publicar un escrit que li va dedicar fa temps i que trobo genial i brutal. Amb el seu permís, me'n faig ressó perquè més gent pugui sacsejar-se i gaudir de la seva lectura. És una gran demostració d'amor de germana.

Gràcies, Imma!

Quin somriure més bonic, quina mirada neta i clara traspuen els teus ulls. La teva inmensa bondat, fràgil i tendra, i, alhora, valenta i forta: lluitadora. La meva petita durant molts anys!

"Cicatriz en barbilla". Això diu la teva fitxa. I en diuen tantes de coses, els papers. Però què sabran els papers de la teva cicatriu? O de cadascuna de les cicatrius que duies al cor i al cos, algunes sense tancar? Què sabran de les sotragades de la vida?

Què sabran d'una nena petita que es passava els estius a pagès, tot el dia anant en bicicleta amunt i avall... Que va ensopegar, es va fotre de morros a terra i es va obrir la barbeta... Que per no fer patir la mare es va amagar a casa de la veïna... Que quan la varen trobar li varen haver de cosir la barbeta "a lo viu" i ni un crit. Res, allà, forta, valenta, aguantant el dolor. Així eres tu. Mai fent cap malifeta, només entremaliadures sense maldat perquè mai vares tenir maldat ni la veies en els altres.

Estius de llibres, pesca, excursions, córrer rere el bestiar o apilar paques o pujar dalt del carro i la Lleona, la petita burra. I la teva bicicleta... tots tres fent curses cap a la font o a buscar la llet. Quants bonys tenia la lletera! Banys a la riera, els gripaus i els capgrossos del Jaume, berenars de Nocilla o pa amb xocolata que tant t'agradava...

Què en saben els papers de la teva vida?

Res. Absolutament res.

Aboquen infinitat de fets i fets sense fonament ni consistència.

Què en saben els papers dels teus anys de mestra, monitora i, últimament, escriptora?

Res.

Què en saben de la teva passió per la natura i les causes socials? La teva lluita mediambiental o la teva estada a Bolívia en una ONG?

Res.

Papers i papers, frases i frases legals, buides de sentiments i sense fonaments. En diuen justícia. Nosaltres: injustícia.

- Volen saber la veritat i jo ja he dit el que sé. No puc oferir més. Soc innocent -repeties una i altra vegada. Fins que et silenciaren per sempre més aquell fatídic 7 de maig.


Quan et vaig tornar a casa, entre l'Anneta, el Carles i jo et vàrem vestir i arreglar. El Carles de la funerària et volia cosir la boca. Li vaig dir:

- No! Prou l'han fet callar fins ara. No vull que li tornis a tancar la boca.

Deies:

- Em faré sentir, Anna, no és broma. Em faré sentir.

I tu ja no pots parlar, Montse, però nosaltres ho farem per tu. Cridarem fort, alt i clar tot el que no et varen deixar dir.

- Anneta, recollirem signatures, farem una manifestació perquè la gent sàpiga que soc mestra, escriptora, excursionista... Tot menys el que diuen.

Ho farem, Montse. Farem que tothom t'escolti. L'Anna, l'Anneta, l'Eladi, jo i tots els amics. Amb la seva ajuda ho farem possible. Demostrarem la teva innocència. Et farem justícia. Ningú més et silenciarà. Farem justícia al cas, farem justícia a dues inexplicables morts que tan dany han causat.

Farem justícia. Només hem recollit el teu llegat i el de la mare: el de lluitar contra les injustícies. Ho farem. Estareu orgulloses de nosaltres quan tot acabi.

Quina paraula més bonica: acabar un dol, acabar amb una injustícia. En definitiva: acabar. I tancar el llibre amb l'últim capítol. Desvetllant la veritat, l'anhelada veritat que tants anys portem demanant saber.

L'altra ja la sabem: que tu eres una bona persona, amiga, filla, germana... I no vares assassinar ningú.

- Soc innocent!

Con diu una frase: "YO TE CREO, HERMANA"

Continua la lluita!

Petons dels que mai no t'hem oblidat.

T'estimem!

(text d'Imma Careta Herrera, germana de la Montse)

Un dia de pesca de la família Careta

23 d’abr. 2022

Ens mereixem tornar a somriure

El passat dimecres 20 d’abril de 2022 a l’Espai Òmnium de Manresa es va presentar el llibre “Qui va matar l’Helena Jubany?” de Yago García Zamora (Ara Llibres). Va ser un acte molt especial per a tots aquells que fa 20 anys que defensem la innocència de la Montse Careta.

Penseu que al llarg d’aquests 20 anys hem hagut d’escoltar que la Montse havia estat l’assassina i que, si no era així, ella segur que sabia qui ho havia fet i s’havia suïcidat per defensar-lo. I intentar lluitar contra això ha estat una empresa com la del Quixot contra els molins de vent: ho teníem tot en contra.

Però a vegades l’atzar juga al teu favor i algunes petites coses (“Molta gent petita, en llocs petits, fent petites coses, poden canviar el mon” la cita d’Eduardo Galeano que m’acompanya aquests últims dies) s’alineen. En aquest cas podríem parlar del fet que jo veiés el documental “Ciutat morta” a TV3; que això m’impulsés a escriure les notícies del meu bloc explicant la història de la Montse Careta; que poc temps després el Yago García i l’Anna Prats trobessin aquestes planes buscant informació per fer el seu Treball de Fi de Grau; que ens poséssim en contacte i, a través nostre, coneguessin l’Imma Careta. I que després comencessin un treball d’investigació que va aconseguir tornar a posar d’actualitat el cas. I finalment que el seu treball captés l’interès de l’equip del Carles Porta que en va fer, primer els 6 capítols del Crims de Catalunya Ràdio, i després, en ple confinament, el doble capítol del Crims de TV3.

Després de tot això, la visió del paper de la Montse va començar a canviar i, en aquesta presentació del llibre del Yago a Manresa vam viure el moment més àlgid d’aquest canvi.

Entre el públic hi érem familiars i amics, gent que havia compartit diferents moments de la trajectòria vital de la Montse: el seu pas per l’escola rural de Rajadell, per la casa de colònies de La Carral, pel MIJAC Valldaura... gent que havíem conegut l’autèntica Montse Careta i sempre hem sabut que era impossible que ella hagués tingut res a veure amb l’assassinat de l’Helena Jubany.

Va començar l’acte l’Anna Vilajosana parlant obertament de la innocència de la Montse i explicant que a vegades la justícia es podia aconseguir als tribunals i a vegades es podia aconseguir al carrer i que, en aquest cas, al carrer ja s’havia fet dominant l’opinió que la Montse era innocent. Després el Joan Piqué, que conduïa la conversa amb el Yago García, va llegir el retrat humà de la Montse que havien fet -l’Anna Vilajosana i ell mateix- en un reportatge que van fer el 2005 al Regió7 titulat “Amor als infants, la natura i les lletres”. Allà tots vam poder tornar a escoltar com era la Montse: sensible, enamorada de la natura, de fortes conviccions nacionalistes, amb una intensa vida cultural (aficionada al teatre, el cinema, la música i, sobretot, amant de la literatura), una persona sana, treballadora, de fortes inquietuds socials... Aquesta era la Montse que tots havíem conegut!

En la conversa que es va mantenir entre el Yago García i el Joan Piqué, es va parlar de la mala instrucció del cas, de les deficiències en la investigació, de la mirada esbiaixada del jutge instructor (masclisme, classisme...) i de la injustícia que va ser la detenció i ingrés a presó de la Montse, només amb unes proves circumstancials que igualment podrien haver portat a presó la seva parella. També es va parlar de la paradoxa que en un femenicidi com és el crim de l’Helena Jubany, el jutge només hagués detingut i practicat proves pericials a dones. Del fet demostrat que la Montse no podia haver assassinat l’Helena i que era obvi que els assassins portaven 20 anys lliures. Dels molts indicis que indiquen que el Santi mantenia un paper dominant sobre la Montse (algú s’atreveix a parlar de maltractaments, com a mínim psicològics) i de com l’havia anat aïllant del seu entorn i, per tant, de com el seu silenci, no havia d’interpretar-se com un símbol de culpabilitat sinó com una mostra del seu paper de víctima d’una relació en què estava atrapada.

Per fi, després de tants anys, sentíem de forma clara i desacomplexada com diferents veus i des de diferents angles parlaven de la innocència de la Montse i de la impotència que havia estat assistir a la seva injusta mort.

Després de l’acte vam assistir a abraçades molt emotives entre les germanes i les diferents persones que havien conegut la Montse, abraçades en què les llàgrimes trontollaven, però que al mateix temps començaven a fer renéixer els somriures.

Perquè estic fermament convençut que ens mereixem tornar a somriure, que després de 20 anys hem d’estar orgullosos de trobar-nos en el punt que ens trobem: amb una opinió cada cop més majoritària que comparteix la nostra fe en la innocència de la Montse i que li reserva el paper de segona víctima d’aquest feminicidi. I més, sabent com de difícil era aconseguir-ho.

I dos dies després d‘aquesta presentació, el Xavi Jiménez va declarar davant del jutge i, malgrat que només va voler contestar les preguntes del seu advocat, en va sortir en llibertat, però amb càrrecs i mesures cautelars (prohibició de sortir de l’estat espanyol, retirada del passaport i obligació de comparèixer mensualment al jutjat). En la seva resolució, el jutge deixa escrit negre sobre blanc: “hi ha indicis suficients que permeten afirmar que Xavi Jiménez va participar de forma activa en la comissió del delicte d'assassinat”. I això ens deixa més a prop que mai de la resolució d’aquest cas.

Sempre hem sabut que res no ens tornarà la Montse, però si finalment un dia arriba a saber-se la veritat del que va passar i qui van ser els veritables assassins de l’Helena, això ens permetria demostrar rotundament la innocència de la Montse i tancar aquesta llarga lluita i el dol que arrosseguem durant tots aquests anys. I avui hi som molt més a prop del que mai hi hem estat.

Per tot això penso que ens mereixem tornar a somriure.

Acabo amb un recull gràfic del dia:









13 d’abr. 2022

La gent petita i "Qui va matar l'Helena Jubany?"

Molta gent petita, en llocs petits, fent petites coses, poden canviar el mon.” (Eduardo Galeano)

M’agrada molt aquesta cita. Me la sento molt meva. I em sembla ideal per il·lustrar el cas que avui us explicaré.

No és un cas nou. Aquí al bloc heu pogut llegir-ne un munt de notícies. Per a mi és el “cas Careta”, però per a la majoria és “el cas de l’Helena Jubany”.

Viatjo enrere en el temps. Molt enrere. Massa enrere.

  • 17-9-2001: L’Helena Jubany rep un primer anònim amb una orxata.
  • 9-10-2001: L’Helena Jubany rep un segon anònim amb un suc. El tasta i queda intoxicada de benzodiazepines.
  • 2-12-2001: Troben morta l’Helena Jubany amb una enorme dosi de benzodiazepines al cos.
  • 12-2-2002: Detenen la Montse Careta acusada d’homicidi. Dos dies després ingressa a la presó de Wad Ras.
  • 14-4-2002: Visitem per primer cop la Montse a la presó.
  • 7-5-2002: La Montse Careta se suïcida a la presó.
  • 22-7-2002: El jutge imputa i cita a declarar Santiago Laiglesia.
  • 7-10-2005: El jutge decreta el sobreseïment del cas.
  • 25-1-2015: Publico la primera de les 3 notícies que expliquen el cas Careta al meu bloc picalapica: “Qui era la Montse Careta?”, “Què li va passar a la Montse Careta?” i “Montse Careta: per què?
  • estiu 2016: Anna Prats i Yago García decideixen fer el Treball de Fi de Grau de Periodisme sobre el cas de l’Helena Jubany i troben les notícies del meu bloc.
  • 15-10-2016: Tenim el primer contacte amb els periodistes Yago García i Anna Prats. Els expliquem la nostra versió i els posem en contacte amb l’Imma Careta.
  • 8-9-2018: El programa “Crims” de Catalunya Ràdio emet el primer dels 6 capítols dedicats a explicar el cas de l’Helena Jubany, en els quals participem.
  • 23-3-2020: El programa “Crims” de TV3 emet el doble programa dedicat a l’assassinat de l’Helena Jubany, en el qual participem.
  • 30-7-2020: El jutge reobre la causa de l’assassinat de l’Helena Jubany.
  • 11-2-2021: L’Audiència Provincial de Barcelona revoca la interlocutòria del jutge i torna a decretar el sobreseïment de la causa.
  • 18-5-2021: Un nou jutge torna a deixar sense efecte la resolució de sobreseïment i reobre el cas, permetent només investigar nous sospitosos.
  • 1-12-2021: el jutge imputa Xavi Jiménez acusat de ser l’autor dels anònims que va rebre l’Helena Jubany.
  • 2-12-2021: el cas de l’assassinat de l’Helena Jubany prescriu per a totes aquelles persones que no hi hagin estat imputades.
  • 22-3-2022: Es presenta a Sabadell el llibre “Qui va matar l’Helena Jubany?”, escrit per Yago García i publicat per Ara Llibres.
  • 20-4-2022: Presentació del llibre a Manresa. Local d’Omnium Cultural al c/Sobrerroca, a les 19 h.
  • 22-4-2022: Xavi Jiménez declara davant del jutge.


Quan el febrer del 2002 ens vam assabentar que havien detingut i empresonat la Montse Careta acusada d’un homicidi, vam haver de prendre una decisió. Érem amics seus, però era una amistat atípica. Ella vivia a Sabadell i nosaltres a Calders. Manteníem el contacte només a través de cartes escadusseres de tant en tant. Feia molt que no ens havíem vist. No teníem cap contacte amb la seva família. A la premsa sortien titulars com “Prisión para una maestra de Sabadell por matar a una joven”...

Malgrat aquests condicionants, des del primer moment vam decidir involucrar-nos-hi i fer-li costat. Vam prendre una decisió amb la qual hem estat conseqüents durant tots aquests anys. Sempre que ens ho han demanat -la família o els mitjans de comunicació- hem estat disposats a donar la cara, fer declaracions o participar en reportatges o programes que s’han fet. I en tot aquest temps sempre hem pensat que havíem pres la decisió correcta, que estàvem al costat correcte de la història.

Per què vam fer-ho?

Què faríeu vosaltres si us diguessin “Han fotut l’Eladi a la presó perquè diuen que va matar una dona.” Jo crec que la immensa majoria dels qui em coneixeu diríeu: “No pot ser! Segur que ell no ho ha fet.

Doncs, això mateix.

Quan vam endinsar-nos-hi, aquell llunyà febrer de 2002, la immensa majoria de la població no tenia ni idea que s’havia produït aquell assassinat. I, per als pocs que en tenien coneixement, la tesi més acceptada i compartida era la de la culpabilitat de la Montse. Només la seva família (la mare Josefina -que en pau descansi- i les germanes Imma i Anna), nosaltres i poca gent més confiàvem cegament en la seva innocència i ens movia el desig de poder demostrar-la algun dia. 

Avui en dia tot Catalunya coneix aquest cas i tinc la sensació que la immensa majoria en  té una opinió ben diferent. Jo percebo com a majoritària una visió en que la Montse és una víctima més d’aquest crim irresolt, en què hi ha perplexitat i indignació davant del fet que els veritables assassins portin 20 anys vivint en total llibertat i impunitat, en què hi ha el desig de fer justícia per saber la veritat del que va passar.

Des de l’octubre del 2005 fins el juliol del 2020, durant gairebé 15 anys, el cas va estar sobresegut a nivell judicial. Només després del rebombori causat per l’emissió del doble capítol de la sèrie “Crims” a TV3 va tornar-se a reactivar, fruit del clamor popular que va cristal·litzar en una mobilització ciutadana que la família Jubany va vehicular en un acapte de donatius econòmics per invertir en el procés judicial.

Però mai no hagués arribat el capítol de “Crims” si durant tots aquells anys anteriors no s’hagués mantingut una feina de formigueta en una llarga travessia del desert, trucant a portes que mai no s’obrien i donant veus aquí i allà fins que un bon dia van aparèixer el Yago i l’Anna i van començar a remoure-ho tot de nou des del començament i van captar l’interès d’altres periodistes.

I em sento orgullós de ser una de les petites persones que va posar el seu gra de sorra perquè avui en dia estiguem així quan el més probable era que al cap dels anys el cas hagués quedat oblidat amb la mateixa percepció que hi havia quan la Montse es va suïcidar.

Però no vam defallir.

Gent petita... però ferma!

L’Imma (i la seva germana Anna i, mentre hi va ser, la mare Josefina; però sobretot l’Imma), la primera, sempre disposada a moure cel i terra per demostrar la innocència de la seva germana. Incansable. Constant. Tenaç. Persistent. Lluitant contra les limitacions econòmiques i culturals per mantenir l’esperança en què la veritat i la justícia poguessin acabar brillant.

Nosaltres, col·laborant en tot allò que ha necessitat i ens ha demanat, redactant escrits, contactant i contestant els periodistes, fent difusió a través del bloc i les xarxes socials, participant en els mitjans de comunicació com a testimonis del que vam viure.

I el Yago García i l’Anna Prats, periodistes que van arribar al cas amb la mirada neta i temps i ganes d’investigar per poder explicar una història polièdrica, a la qual han dedicat moltes hores, esforç i energia. Ells han obert portes que ni policies ni jutges no havien traspassat i han fet mil i una trucades i entrevistes per recopilar el màxim d’informació, s’han estudiat els immensos volums del sumari judicial, han participat en diversos programes i amb la seva feina de formigueta han anat trobant petites peces del puzle que permeten veure les coses una mica més clares del que estaven fa 20 anys.

I ara que el cas és conegut de tothom, al Yago li ha arribat l’oportunitat de publicar la història amb les dades que ha anat recopilant durant tots aquests anys en forma de llibre. L’editorial Ara Llibres ha trobat interessant i publicable el projecte i, en el moment de redactar aquestes línies ja han fet un grapat de presentacions al llarg de Catalunya (i n’hi ha moltes més de previstes), van per la segona edició i el llibre està en les primeres posicions dels llistats de llibres més venuts en l’apartat de No-ficció.

I jo me n’alegro molt.

Me n’alegro perquè valoro la feina del Yago (començada amb l’Anna Prats i acabada en solitari), una feina rigorosa, científica, analítica, periodística i literària. Perquè ha fet un treball que té qualitat i interès i es mereix que tingui molt èxit i que li obri les portes a futurs èxits practicant aquest periodisme seriós, rigorós, reflexiu i reposat que ha demostrat que sap fer.

Però sobretot perquè el seu llibre reflecteix i explica molt bé la “nostra” part de la història, la del cantó de la família Careta, el patiment de la Montse, la seva família i el seu entorn, la paradoxa en què va trobar-se una bona persona, atrapada per unes males companyies, una instrucció defectuosa, un jutge ineficient i amb un evident biaix masclista i greus dèficits institucionals (periodístics, judicials, policials i de la societat en general).

I perquè després de 20 anys en contacte amb el cas i els seus protagonistes, per a mi el títol del llibre no és “Qui va matar l’Helena Jubany?” sinó “Qui NO va matar l’Helena Jubany?”. I la resposta, igual que fa 20 anys és clara: la Montse, no!

Per tot això m’agradaria que el proper dimecres 20 d’abril en la presentació del llibre que es farà a Manresa hi hagués una gran afluència de públic que refermés aquesta fe en la innocència de la Montse. A Manresa, la ciutat on ella va estudiar i va fer de monitora al MIJAC Valldaura, on tothom qui va tractar amb ella hauria d’estar convençut que era una bona persona incapaç de fer res del que l’han acusat injustament durant tots aquests anys.

Feu-ho córrer! Dimecres 20 d’abril a les 19 h al local d’Òmnium Cultural al carrer Sobrerroca de Manresa! Tan de bo siguem molts els qui en hi apleguem, comprem el llibre i contribuïm a escampar la imatge real de la Montse i no pas la que durant tants anys van voler reduir a la vinculació amb la mort de l’Helena Jubany. Una Montse educadora, solidària, amant de la natura, la seva llengua i el seu país. Aquesta és la Montse que tots volem recordar perquè aquesta era la Montse. Així era ella.

“Molta gent petita, en llocs petits, fent petites coses, podem canviar el mon.” 

N’estic convençut!


1 d’abr. 2022

"Núvols" (conte)

 Segueixo oferint-vos un conte mensual. Podeu recuperar els anteriors en els següents enllaços:

Espero que us agradi!

NÚVOLS

L’Oleguer surt de casa i se’n va cap al bosc. 

És el camí que ha repetit un munt de vegades per anar a collir pinyes, a córrer, a passejar el Trap... o simplement per anar a fer un tomb quan ja no sap què més fer tancat a casa. Com avui, que hi va sol, només per estirar les cames, respirar aire pur i desenganxar-se de les pantalles.

Recorre els quatre carrers que el separen de l’inici del bosc, allà on hi ha aquella placeta amb els contenidors, i canvia l’asfalt per la pols i les pedres. Tan bon punt es troba envoltat d’arbres li canvia l’estat d’ànim. Se sent més lliure: feliç. La vista no para de trobar estímuls naturals que el posen de bon humor: la forma d’una branca alta d’un pi; aquell laberint que dibuixen les arrels que sobresurten del camí, com les venes en els braços d’alguns esportistes; les bales de palla que les màquines embaladores han deixat enmig dels camps com les fitxes d’un joc que els déus haguessin deixat a mitges... Tot ho troba bonic i inspirador i al cap de poca estona arriba a la clariana.

La va descobrir una dia per casualitat. Corria tot enriolat amb el seu gos i van ensopegar. Tots dos van acabar per terra jugant i amanyagant-se. El Trap li llepava la cara i ell intentava treure-se’l de sobre. Al final, va acabar estirat panxa enlaire amb el gos fent-li de coixí. Es va quedar mirant el cel i mica a mica es va anar relaxant, a mesura que les respiracions es calmaven. S’hi va trobar tan a gust, allà estirat, badant, mirant el cel...

L’endemà va tornar-hi sol i va buscar la mateixa posició. Però sense el coixí pelut era més incòmode i va anar canviant de lloc fins que en va trobar un d’ideal. Un racó on el relleu gairebé s’emmotllava a la forma de l’esquena i hi havia una mica d’herba a la part del cap. Allà estirat, va posar-se un altre cop a mirar els núvols. 

Era un exercici molt estimulant perquè, amb la imaginació, sempre era capaç de trobar alguna semblança a les formes indefinides que, mica a mica i per l’acció del vent, anaven evolucionant i transformant-se en noves formes. Només treballava la vista, però en el fons era com si s’ho estigués explicant a ell mateix en veu alta:

- Veus aquell petitó arrodonit? Doncs a la seva dreta, aquell tan allargassat és un camió. Veus? Al davant té la cabina i el conductor treu el braç per la finestra. I al darrera hi ha  el remolc, amb tres parells de rodes i el tub d’escapament que treu fum...

- I ara, mira: el camió s’està transformant i ja no és un camió. Ara és un rinoceront que aixeca el cap i amb la banya vol allunyar un estol d’ocells que se li havien posat al llom. Ho veus com gira el coll cap a l’esquena i se li veu la banya? I veus els ocells com arrenquen el vol?

- I ara els ocells ja han arribat a la muntanya del davant on hi ha unes màquines que estan excavant un túnel. Ho veus com el forat es va fent gran? I al final el forat és tan gran que la muntanya queda partida per la meitat. I ara ja no és una muntanya. Ara són dues veles d’un vaixell que el vent ha arrencat i s’enlairen cel amunt...

I així anava encadenant història rere història, interpretant al seu gust les formes canviants dels núvols de cotó fluix d’aquell cel d’estiu. Però també hi havia moments que quedava en silenci, submergit en els seus pensaments.

No se n’adonava, però a mesura que portava més estona allà estirat, el seu metabolisme anava alentint-se, la respiració es pausava i els músculs de la cara es relaxaven. Aquell exercici de tombar-se panxa enlaire i mirar els núvols li donava una pau i una tranquil·litat que segur que era més efectiva que totes les pastilles que els metges poguessin donar a la gent que patia dels nervis.


Tot això va rumiant l’Oleguer mentre arriba a la clariana. Busca el clot que ja ha anat agafant la forma del seu cos i s’hi acomoda. Uneix els dits de les mans per sota del clatell, tanca els ulls i fa una llarga exhalació.

Sembla que l’aire brut dels seus pulmons s’endugui les preocupacions i els neguits. Sembla que l’aire net que torna a omplir-los, arribi carregat de vitamines, energia i bones vibracions. O potser no. Potser només de calma i pau interior. L’olor de bosc li dibuixa un somriure a la cara.

I torna a pensar que si un dia fos metge o psicòleg, quan la gent li arribés explicant que està nerviosa pels problemes de la feina, de salut o familiars o perquè no arriben a final de mes i això els fa patir, els receptaria tombar-se a mirar els núvols.

I llavors obre els ulls i passeja la mirada d’esquerra a dreta, com si llegís un conte. I sempre hi ha un moment que, d’entre les formes irregulars, li crida l’atenció una silueta coneguda. I, com més la va mirant, més la reconeix. I, a còpia d’observar-la, la imaginació va omplint els buits i la va farcint de més i més detalls. Fins que arriba un moment que se’n fa creus de no haver-ho identificat abans.

El vent sempre acaba emportant-se aquell núvol lentament, però de manera inexorable. Busca algun punt de referència i comprova com el núvol cada cop és més lluny o més a prop d’aquell punt. I a mesura que es desplaça, s’esfilagarsa i hi ha fragments que se’n desprenen o bé se n’hi afegeixen d’altres que provenen de núvols propers que s’han anat desfent. I llavors cada cop li costa més de reconèixer la figura inicial, fins que de sobte... Una nova forma truca a les portes de la seva fantasia. I s’hi fixa i s’hi concentra fins que acaba estant-ne del tot segur. I torna a iniciar el procés de farcir de detalls la forma que li ha semblat endevinar fins que li resulta absolutament rotunda.

L’Oleguer, mantenint el somriure relaxat, pensa que aquella distracció no depèn de res que pugui discriminar unes persones de les altres. No fan falta pantalles, ni wifi, ni bateria. No depèn del nivell d’estudis, ni d’ingressos, ni cal saber idiomes. Només cal imaginació i el moment de pausa per aturar el ritme frenètic del dia a dia i quedar-se una estona ajagut sobre el terra, badant.

Badar! Quina paraula! Un mot en vies d’extinció. Ja ningú no té temps de badar. Sempre s’ha d’estar fent alguna cosa. I quan no hi ha res a fer, es fan coses absurdes i estúpides davant d’una pantalla. Es van fent lliscar fotos o vídeos que en realitat no interessen ni poc ni molt. Sempre vivint dins d’alguna pantalla que ens allunya del nostre entorn immediat i real.

Quantes vegades li ha passat que ha vist alguna cosa que li ha cridat l’atenció i, quan ho ha volgut compartir amb el del seu costat, aquest no havia vist res perquè estava pendent de la pantalla. Ens passen coses pel costat i no ens n’adonem perquè no estem presents quan passen. Encara pitjor: hi som sense ser-hi. Segur que això no els passava als nostres avis. O besavis. Segur que ells també sabien gaudir d’aquest relaxant passatemps que és observar el cel sense fer res més. 


Tot això pensa l’Oleguer mentre mira els núvols. I és que a vegades, en comptes de jugar a descobrir formes, sembla que els núvols s’enduguin els pensaments a passejar. I llavors un pot anar divagant de l’un a l’altre, anar del present al futur o al passat, repensar, reflexionar sobre coses que ja han succeït, anticipar... Hi ha infinites possibilitats en aquest exercici de mirar els núvols.

Sí. Segur que fa moltes generacions que les persones aprofiten aquestes possibilitats. Segur que infants de totes les civilitzacions han fet aquest exercici que ara està fent ell. Estirar-se de cara al cel i deixar volar la imaginació. 

L’Oleguer tanca els ulls i pensa en la multitud de persones que deuen haver viscut en aquell indret abans que ell i que segurament algun dia es van estirar de cara amunt i es van posar a mirar els núvols. Potser el seu pare o la seva mare quan eren petits. Els seus avis. I els besavis. I els nens que fa cent anys vivien a la colònia i s’estiraven a la vora del riu quan sortien d’escola. I els que a l’edat mitjana anaven del mercat al monestir i baixaven a ajudar les mares a rentar la roba al riu i els pares a menar el bestiar, però sempre acabaven trobant un moment per estirar-se panxa enlaire i jugar a llegir els núvols. I segur que podria anar tirant enrere, enrere, fins els temps dels romans o dels ibers o de les coves prehistòriques...

A mesura que va tirant enrere en aquest exercici històric amb els ulls clucs, es nota més i més relaxat. La respiració és cada cop més lenta i profunda. Els músculs s’han anat abaltint i sembla que la connexió que uneix el cos i la ment es va afluixant per moments fins que inevitablement fa una capcinada.


És només un moment. Un instant. Encara que quan torna a obrir els ulls no té gens clar quanta estona ha passat. 


I torna a mirar el cel que ara li ofereix noves formes, diferents de les que hi havia abans que tanqués els ulls. Una colla de núvols petits s’acosten per l’esquerra a un núvol més gros que tapa el sol, però que té algunes escletxes per on se n’escapen uns quants rajos. Sembla ben bé un au fènix que està perdent les plomes mentre comença a cremar-se i un frare s’agenolla tot pregant per la seva ànima. 

L’Oleguer somriu orgullós d’haver estat capaç d’interpretar una imatge tan elaborada i amb tants de detalls i es concentra, encuriosit, per saber com evolucionarà. Aquells núvols petits s’han acabat afegint al núvol gros i ara ja no hi ha cap espai per on deixi passar la llum del sol i s’ha tornat una forma compacta i allargassada, però de contorns arrodonits. Deixa que el vent vagi redefinint les siluetes fins que se li apareix la figura d’un senglar amb uns petits ullals que sembla córrer en direcció a ponent. Per què deu córrer?

L’Oleguer amplia el camp visual i veu que el núvol que hi ha més a la dreta és un gos que corre en direcció al senglar. Deu ser el primer de la gossada, el capdavanter, el que ha trobat el rastre abans que els altres i s’hi ha llençat urgentment per encalçar-lo. Més amunt hi ha alguna petita volva d’algun núvol que s’ha anat desintegrant: són les pedres que els caçadors els llancen amb les fones.

Al cap de no res, el senglar ja no té forma de senglar. Mica a mica s’ha anat separant en dues campanes que toquen a morts. Potser toquen pel mateix senglar o potser és algú altre qui ha mort. Però no tindrà temps de veure-ho perquè per l’altre costat arriba un autèntic exèrcit de soldats a cavall que aixequen una gran polseguera. En un tres i no res aquest exèrcit engolirà les campanes i ja no hi haurà absoltes possibles. A l’Oleguer se li escapa una rialla. Avui l’espectacle és impressionant. Tindrà unes històries increïbles per explicar als seus germans quan esgranin faves a la vora del foc. 

L’àvia és qui explica les millors històries. En això no hi ha discussió. És la més vella de la família i les ha vistes de tots colors. Entre tot el que ha viscut i la seva imaginació, farceix unes històries que els mantenen a tots amb l’ai al cor. En la penombra de la cuina i amb el reflex de les flames ballant-los a les cares, tots l’escolten embadalits. Però, mica a mica, l’Oleguer s’ha anat erigint en un digne successor de l’àvia. I això ja és més sorprenent perquè la resta de germans, ni grans ni petits, no són pas capaços d’inventar-se relats tan rics i interessants com els que explica ell.

Alguna vegada se n’ha emportat algun a la clariana i l’ha fet jeure al seu costat per interpretar els núvols entre els dos. Però no ha trobat ningú que comparteixi ni la seva paciència, ni la seva curiositat, ni la seva imaginació. Al cap de poca estona se’n cansen i volen anar a tirar rocs als nius o fer una cursa per veure qui arriba abans a la font. O volen anar a collir figues o nespres o a banyar-se al riu. A ell també li agraden aquestes activitats, és clar, però no entén com no aconsegueixen interessar-se per la màgia dels núvols i les seves formes canviants.

Però l’Oleguer està convençut que no pot ser l’únic que gaudeixi d’aquell petit plaer. Segur que hi ha molta més gent que un moment o altre s’ha posat panxa enlaire a badar i a imaginar històries amb les formes del habitants del cel. Seguríssim. I aquesta és una distracció que no pot tenir data de caducitat. La podrà seguir practicant tota la vida, perquè sempre hi haurà núvols al cel i vent que els faci bellugar. I la podrà ensenyar als seus fills i aquests als fills dels seus fills.

Per moltes voltes que facin la Lluna i el Sol; per molt que canviï la manera de caçar o de tallar les pells o de fer els bols de terrissa; per molt lluny que es pugui arribar caminant dies i nits en direcció a llevant... una persona sempre podrà estirar-se al terra i alçar els ulls per mirar els núvols.

L’Oleguer és incapaç de projectar un futur que vagi més enllà dels fills dels seus fills. Fins i tot per a ell que té tanta imaginació és difícil fer aquest exercici. Però ho intenta i tanca els ulls per concentrar-se. Ell tindrà un fill a qui anomenarà Amalric que tindrà una filla que es dirà Blanca. La Blanca infantarà un nen anomenat Climent que al seu torn tindrà un fill de nom Egidi. L’Egidi serà el pare de la Gueralda, que al cap dels anys tindrà un Guim. El Guim tindrà un fill a qui posarà Onofre i aquest serà el pare d’un Urgell, que al seu torn serà el pare de la Violant. I la Violant serà la mare d’un nou Oleguer.

El cap li rodola després d’aquest esforç descomunal. Amb el pensament ha saltat deu generacions enllà. Li és impossible prendre consciència dels anys que han de passar perquè la seva profecia es faci realitat ni de com haurà canviat el món en tan de temps. Sap que aquest Oleguer ja no tindrà ni el més mínim coneixement de la seva existència. Ell mateix no pot recordar res que li hagin explicat més enllà dels pares dels seus pares. Però tanmateix està convençut que aquest Oleguer que viurà d’aquí a tants anys, si vol, podrà ajaçar-se en una clariana del bosc i fixar la vista als núvols per jugar a descobrir-hi formes i inventar històries.

“D’Oleguer a Oleguer” pensa. I somriu. I intenta imaginar-se aquest Oleguer que viurà d’aquí a centenars d’anys. No és capaç d’endevinar com anirà vestit, ni si viurà allà mateix o haurà viatjat mar enllà. Obre els ulls i busca l’ajuda del cel, però d’entrada no hi troba resposta fins que, de sobte...

Veu un Oleguer jove com ell, estirat al terra, amb el cap recolzat sobre un gos que per força haurà de ser blanc. I en aquell precís instant té la certesa que d’aquí molts anys encara hi haurà persones que es posaran d’esquena a terra i de cara al cel mirant els núvols. Se sent una baula més d’una cadena llarguíssima i percep una estranya emoció que li entela els ulls. Allà al cel, el vent ha provocat un subtil moviment al núvol que estava observant i li ha fet venir esgarrifances: li ha semblat ben bé que l’Oleguer del futur li picava l’ullet.