Benvingut: passa, llegeix i opina

Estàs al bloc de l'Eladi Martínez pots buscar les notícies que t'interessin pels menús de la dreta "Cerca per etiquetes" (pots buscar per temes) i "Arxiu del bloc" (per ordre cronològic).
Per fer un comentari clica sobre la paraula "comentaris" que hi ha al final de cada notícia, escriu el teu comentari i escull la identitat "NOM/URL" posant el teu nom perquè sàpiga qui ets.
Gràcies. Espero que gaudeixis de la visita.

14 de jul. 2023

Escapada a la Terra Alta

Aquest any les famílies dels alumnes que he tingut a la tutoria de l'escola em van regalar un val d'aquells per gaudir d'una experiència. Amb l'Anna ens ho vam mirar i ens vam decantar per:

Fes nit en un antic molí d'oli i degusta els productes de la Terra Alta

• Una nit en habitació doble amb bany privat
  • Cistella de productes Km0
  • Visita comentada a l'antic molí d'oli
  • Tast d'olis de la comarca

A part que dormir en un antic molí d'oli reconvertit en alberg, semblava interessant, vam buscar on era Bot (que hem de reconèixer que no sabíem localitzar en el mapa) i quan vam veure que era molt a prop de Corbera d'Ebre, ho vam tenir clar.

Jo feia molt de temps que volia visitar Corbera d'Ebre i trepitjar aquells malaurats escenaris on es va dur a terme la Batalla de l'Ebre i va morir tanta gent d'una manera tan absurda.

Això és tot el que vam fer:

1.- Poble Vell de Corbera

Durant la batalla de l'Ebre el Poble Vell de Corbera d'Ebre va patir quatre dies seguits de bombardejos, que van destruir una tercera part de les cases, però després encara va ser escenari de cruentes batalles que el van acabar arrassant del tot. La població supervivent va abandonar les runes i van crear un poble nou un tros més avall. L’any 1992 el conjunt va ser declarat Lloc Històric protegit per la Generalitat de Catalunya i és un lloc esborronador per imaginar com devia ser viure enmig d'aquell episodi bèl·lic.

2.- 115 dies. Centre d'interpretació i eix vertebrador del conjunt patrimonial dels Espais de la Batalla de l’Ebre.

A Corbera d'Ebre hi ha aquest museu que és dels millors que he vist mai, amb audiovisuals, guies interactives i un gran recull de material de la Batalla de l'Ebre, reculls de premsa de tot el període i, finalment, un audiovisual que recull les vivències de supervivents locals d'aquella tragèdia. Vam passar-hi més de tres hores, empapant-nos de tota la informació i emoció que teníem a l'abast. Altament recomanable.

El nom fa referència als 115 dies que va durar la batalla de l'Ebre des que els republicans van travessar el riu i van començar a guanyar posicions (25 juliol 1938) fins el dia que van tornar a travessar el riu, ja derrotats (15 novembre 1938) en l'inici de la reculada final.

3.- Espais de memòria

Al llarg de tots els escenaris de la Batalla de l'Ebre queden vestigis del que allà es va viure i espais d'homenatge. Nosaltres vam visitar el Memorial de les Camposines, un lloc on s'han enterrat les restes de soldats anònims i se'ls ret homenatge. Hi ha unes plaques amb els noms de tots els soldats desapareguts i ofrenes en forma de fotos, poemes, rams de flors, etc.

També vam visitar les trinxeres de les Deveses (La Fatarella), un dels diversos indrets que s'han conservat per poder visualitzar i imaginar millor com devia ser la vida diària d'aquells soldats (molts d'ells adolescents de 17-18 anys que van ser reclutats a la desesperada -la Lleva del Biberó- i van trobar una mort injusta en una guerra absurda).

4.- Lo Molí de Bot

Aquí és on vam dormir. Actualment és un alberg net, modern i molt acollidor, construït en un indret que havia estat un antic molí d'oli. A la planta baixa es conserven totes les peces que servien per a l'elaboració de l'oli i uns plafons explicatius i l'amo de la casa ens va fer una visita guiada superinteressant, acabada amb un petit tast d'olis. La casa té tot el necessari per descansar còmodament, fer-te tu mateix el menjar i fins i tot tenir-hi les bicicletes, ja que per Bot hi passa una via verda, que permet fer llargs recorreguts en passejades ciclistes molt assequibles.

5.- Celler cooperatiu de Pinell de Brai (la Catedral del Vi)

El segon dia de l'escapada vam aprofitar per conèixer coses ben interessants de la zona i vam començar per "la Catedral del Vi". És el celler cooperatiu de Pinell de Brai, obra modernista de gran bellesa, construïda per l'arquitecte Cesar Martinell, amb uns preciosos arcs parabòlics. Vam fer visita lliure amb audioguies (molt interessant, incloent el túnel d'aromes, on et deixen ensumar i endevinar aromes que poden portar els vins) i vam acabar amb un tast de 4 vins, que sempre és un bon final per a aquestes visites.

6.- Benifallet

No teníem previst anar a Benifallet, però l'amo del Molí de Bot ens va recomanar el restaurant Pepo per dinar molt bé i amb una relació qualitat-preu excel·lent. Ho vam provar i en donem fe: vam dinar mooolt bé!

Després vam visitar uns safarejos que hi ha a la vora de l'Ebre.

7.- El Castell de Miravet

I abans d'agafar el camí de tornada a casa, vam voler aprofitar per fer una visita al Castell de Miravet, fortalesa militar que s'alça sobre un meandre del riu Ebre. Durant molts anys va pertànyer a l'orde dels Templers i està en un considerable bon estat de conservació.

Dos dies molt ben aprofitats per descobrir una comarca desconeguda i aprendre d'història i gastronomia en molt bona companyia.
Totalment recomanable!

Roger Berenguer ha dit...

Molt bé Eladi, molt interessant. Jo hi havia anat de més joeves, però el museu encara no hi era i estava tot més a les beceroles.
Molt maco el reportatge i les vivències!
Bon estiu!!!

Miles ha dit...

El meu comentari, sense estar escrit, te'l coneixes sobradament.

La guerra civil, la maleïda guerra civil, i pel que fa al meu pare, la conec molt.

No va estar a la Batalla de l'Ebre, però sí a la Batalla de Teruel.

Les poques vivències que em va explicar, causa de la por, son impressionants.

I la documentació que he anat recopilant, de tot el seu recorregut per la Guerra i camps de concentració... les tinc i sempre les tindré present.

Sobretot per no votar aquests feixistes camuflats de demòcrates.

Salut i sort.

Miles

Eladi Martínez ha dit...

Roger, és impressionant tot el que envolta aquest episodi històric. I l'Espai d'interpretació 115 dies està molt i molt bé!
Bon estiu!

Miles, hem parlat molt de la barrabassada que va ser la Guerra Civil i, molt especialment, la batalla de l'Ebre. Em va impressionar veure els vestigis, trepitjar els escenaris i conèixer detalls que desconeixia. És trist que tot això hagi caigut en l'oblit i les noves generacions no coneguin aquests episodis en què van perdre la vida de manera heròïca (però estúpida i injusta) tants joves i no tan joves...
En fi, una abraçada i bon estiu!