Benvingut: passa, llegeix i opina

Estàs al bloc de l'Eladi Martínez pots buscar les notícies que t'interessin pels menús de la dreta "Cerca per etiquetes" (pots buscar per temes) i "Arxiu del bloc" (per ordre cronològic).
Per fer un comentari clica sobre la paraula "comentaris" que hi ha al final de cada notícia, escriu el teu comentari i escull la identitat "NOM/URL" posant el teu nom perquè sàpiga qui ets.
Gràcies. Espero que gaudeixis de la visita.

3 de juny 2016

Ensenyar sense pretendre ensenyar


Em va encantar la frase.
És d'Umberto Eco, del seu llibre "El pèndol de Foucault" i, en la versió castellana, diu concretament això:

"Creo que aquello en lo que nos convertimos depende 
de lo que nuestros padres nos enseñan en pequeños momentos, 
cuando no están intentando enseñarnos. 
Estamos hechos de pequeños fragmentos de sabiduría".

La vaig sentir de llavis del Carles Capdevila, en una xerrada que ens va venir a fer a Calders i que va ser fantàstica.
Em meravella que aquest senyor pugui estar una hora i mitja parlant, sense seguir cap guió ni llegir cap paper. I que el seu discurs sigui en tot moment interessant, lúcid i divertit, tan divertit com perquè cada cinc minuts aconsegueixi que l'auditori esclati en rialles... Magnífic!

I la frase... quina gran veritat!
Podem estar dient una cosa 50 vegades al dia i no aconseguir res, però segurament aconseguirem que els nostres fills imitin les nostres actituds, sense posar-hi cap esforç especial. 
Aprenem per imitació i per tant aprenem coses que la persona que ens està educant no pretén ensenyar-nos. Ens ensenya sense voler ensenyar-nos.

Ho veig cada dia.
Els meus fills diuen coses que diem l'Anna i jo. Fan coses que fem l'Anna i jo. Tenen tics i manies que tenim l'Anna i jo...
I llavors penso en totes les coses bones que he après dels meus pares i dels meus avis i només puc fer que dir-los:

Gràcies!
Moltes gràcies!

2 comentaris:

Anònim ha dit...

Però vigila que les coses dolentes també s’enganxen, i amb més facilitat que les bones

Eladi Martínez ha dit...

Aquest cop estic totalment d'acord amb tu, pons007, ensenyem sense pretendre ensenyar, però tant les coses bones com les dolentes...