Benvingut: passa, llegeix i opina

Estàs al bloc de l'Eladi Martínez pots buscar les notícies que t'interessin pels menús de la dreta "Cerca per etiquetes" (pots buscar per temes) i "Arxiu del bloc" (per ordre cronològic).
Per fer un comentari clica sobre la paraula "comentaris" que hi ha al final de cada notícia, escriu el teu comentari i escull la identitat "NOM/URL" posant el teu nom perquè sàpiga qui ets.
Gràcies. Espero que gaudeixis de la visita.

8 d’abr. 2012

Llibres de capçalera

A principis d'any vaig escriure una notícia explicant quins llibres tenia sobre la tauleta de nit i acabava dient:

...Quins llibres dels que ens han marcat podríem tenir
permanentment sobre la tauleta de nit? Anem-hi pensant
...

I vaig fer-ho. Vaig pensar quins llibres al llarg de la meva vida m'han agradat tant (sigui pel motiu que sigui) que es mereixerien ser els llibres de capçalera de la meva tauleta de nit perquè estic segur que en qualsevol moment podria obrir-los per qualsevol plana a l'atzar i capbussar-m'hi sense sortir-ne defraudat. I segurament tornant a aprendre alguna cosa o tornant-me a emocionar o tornant-me a divertir.

Aquesta és la meva llista i penso que seria maco que, els qui la llegiu, l'enriquíssiu en forma de comentari afegint algun dels vostres llibres de capçalera. A veure si us animeu...

EL MON GROC (Albert Espinosa): Un llibre positiu i màgic, amb moltes portes obertes per on trobar petits tresors que t'ajudin en el dia a dia. Com aprendre de totes les experiències i treure coses bones de les aparentment dolentes. Perfecte per somriure mentre alguna llàgrima rodola galtes avall i tot plegat et deixa una escalforeta al cor.

EL PETIT PRÍNCEP (Antoine de Saint-Exupéry): Un conte ple de bellesa i sensibilitat que contraposa els valors ètics i humans que suposa propis de la infantesa i que encarna el Petit Príncep (l'amistat, la sinceritat, la senzillesa, la generositat, l'amor...), amb la degradació d'aquests valors (la soledat, l'egoisme, la hipocresia...) per part dels adults que busquen només els interessos materials i perden de vista el veritable sentit de la vida.
Un llibre per rellegir en diferents moments de la vida i anar-hi descobrint nous matisos.

COM UNA NOVEL.LA (Daniel Pennac): Un assaig escrit amb gran saviesa i sensibilitat, on l'autor defensa la lectura com a plaer, no com a imposició i ens proposa un “decàleg dels drets imprescriptibles del lector”. Diu per exemple que llegir és un acte solitari, que no podem pretendre avaluar-lo ni fiscalitzar-lo i que és una aposta a favor del plaer i de la felicitat.
En el seu moment va ser tota una descoberta que algú m'expliqués tan ben explicat per què m'agradava tan llegir.

ESTIMADA MARTA (Miquel Martí i Pol): He posat aquest títol perquè crec que va ser un dels primers llibres del poeta de Roda de Ter que em van deixar amb la boca oberta, però penso que qualsevol dels seus llibres de poemes són perfectes per tenir a la tauleta de nit i paladejar glops de bellesa, no exempts de força, duresa, realisme i molta emoció. Una poesia entenedora i gens enfarfagada que permet acostar-s'hi sense por de sortir-ne rebutjat.

JOANA (Joan Margarit): Aquest va ser el llibre que em va fer descobrir aquest altre geni de la poesia catalana, amb poemes d'una gran duresa i bellesa a parts iguals, dedicats a la memòria de la seva filla morta. Però despres d'aquest n'he llegit d'altres i penso que és un excel.lent poeta que comparteix moltes de les virtuts de Miquel Martí i Pol. Totalment recomanable.

WILT (Tom Sharpe): Un llibre tremendament divertit que em va fer avergonyir de trobar-me rient a grans riallades en un consultori mèdic sense poder-me controlar. En Sharpe té un humor que es mou entre la ironia i l'estripada. En llibres posteriors no he sabut trobar-hi la regularitat d'aquest primer Wilt i només es prodiga intermitentment, però estic segur que rellegint Wilt tornaria a riure escandalosament i de gust.

VIVEN (Pier Pauls Read): La crònica increïble però real de com uns joves uruguaians van aconseguir sobreviure a un accident d'aviació, a temperatures de 30 sota zero al mig de la serralada dels Andes, a la fam (que els va portar a menjar la carn humana dels cadàvers dels seus companys de viatge que anaven morint) i al desànim de saber que havien suspès la seva recerca. Una història de lluita heròica i d'esperança en l'ésser humà que va culminar amb la salvació dels 16 supervivents després de passar 72 dies en aquestes duríssimes condicions.
Sempre que el torno a llegir em meravello que això pugui haver passat de veritat.

BEATLES. ANTOLOGIA (Beatles i Ediciones B): Un llibre de grans dimensions amb 368 pàgines de la història dels Beatles explicada per ells mateixos i tots els qui els van envoltar, amb totes les anècdotes, carretades de fotos i reproduccions de documents de l'època.
Sempre que en rellegeixo fragments m'hi quedo enganxat i jugo a imaginar-me què hagués fet si jo hagués estat un dels Beatles...

CRÒNIQUES DE LA VERITAT OCULTA (Pere Calders): Pere Calders és un excel.lent constructor de contes originals, sorprenents i imprevisibles. Potser un precursor d'altres autors moderns com Quim Monzó, Sergi Pàmies o Empar Moliner. Els relats de Calders, molt més antics, aguanten magníficament el pas del temps i demostren un enginy, uns recursos narratius i una qualitat dignes de recordar i difondre.

I vosaltres, quins llibres de capaçalera posaríeu a la vostra tauleta de nit?

3 comentaris:

Jaume Serra ha dit...

Hi ha dos llibres que em van caure a les mans quan era adolescent i em van impactar tan fort que els vaig llegir dues vegades: "El Comte de Montecristo" (Dumas) i "La Transformació" (Kafka. A en Pere Calders el vaig descobrir una mica més tard i, a part dels contes, un llibre seu que em va entusiasmar és "Ronda naval sota la boira"

Susana A. ha dit...

Coincidim en els dos primers. Prenc nota dels altres...

Eladi Martínez ha dit...

Jaume,
faltaria saber si creus qeu ara te'ls tornaries a llegir. Jo també en tinc algun d'aquests de joventut (per exemple Robinson Crusoe) i no sé si ara passarien la prova del cotó...

Susana,
i tu no ens en recomanes cap?

Eladi