Benvingut: passa, llegeix i opina

Estàs al bloc de l'Eladi Martínez pots buscar les notícies que t'interessin pels menús de la dreta "Cerca per etiquetes" (pots buscar per temes) i "Arxiu del bloc" (per ordre cronològic).
Per fer un comentari clica sobre la paraula "comentaris" que hi ha al final de cada notícia, escriu el teu comentari i escull la identitat "NOM/URL" posant el teu nom perquè sàpiga qui ets.
Gràcies. Espero que gaudeixis de la visita.

6 de set. 2021

Mercè Rodoreda i Víctor Català

No em fa vergonya reconèixer que fins aquest estiu no havia llegit res d'aquestes dues grans dames de la literatura catalana. Buidant el pis de casa dels sogres vaig trobar aquest volum de "Vint-i-dos contes" de Mercè Rodoreda. I tot i no haver llegit ni "La plaça del diamant" ni "Mirall trencat" ni cap de les seves grans novel·les, em va venir de gust llegir aquest recull de contes.

Vaig trobar-los espectaculars, d'una vigència impressionant. Un estil meravellós, de precises i precioses descripcions de paisatges i personatges. Amb un estil molt personal, insinuant, deixant espai per tal que el lector acabi de fer la composició de la història. Un domini total i absolut del vocabulari i del ritme narratiu. I sobretot, uns relats que, malgrat el temps que fa que estan escrits, es deixaven llegir perfectament i mantenien la frescor i l'interès.

Després vaig pensar que era un bon moment per enfrontar-me a una altra mancança del  meu bagatge lector i vaig atacar "Solitud" de Víctor Català. En aquest cas el registre de la llengua és més antic i demana un petit esforç per part del lector, però només al començament. Ben aviat la història t'arrossega, t'enlluerna i t'empeny pàgines i pàgines endavant fins que ja no pots aturar-te. Quin domini del llenguatge! Quines fantàstiques descripcions dels paisatges muntanyencs! Quina caracterització tan precisa d'uns personatges perfectament definits! Quina profunditat de pensaments i emocions! Que boniques les rondalles del pastor Gaietà! Com va evolucionant el pas de l'any i el caràcter dels personatges!

Em trec el barret davant d'aquestes dues grans escriptores que han estat capaces de bastir uns relats que aguanten el pas del temps sense perdre vigència ni potència. Comparteixen unes virtuts literàries que eleven al màxim nivell: domini abassegador del vocabulari, riquesa descriptiva i mestratge en el ritme narratiu. I com a valor afegit, una mirada femenina i feminista, avançada als seus temps!

Estic molt content d'haver esmenat aquesta mancança i recomano tothom qui no ho hagi fet que llegeixi aquests llibres!