Benvingut: passa, llegeix i opina

Estàs al bloc de l'Eladi Martínez pots buscar les notícies que t'interessin pels menús de la dreta "Cerca per etiquetes" (pots buscar per temes) i "Arxiu del bloc" (per ordre cronològic).
Per fer un comentari clica sobre la paraula "comentaris" que hi ha al final de cada notícia, escriu el teu comentari i escull la identitat "NOM/URL" posant el teu nom perquè sàpiga qui ets.
Gràcies. Espero que gaudeixis de la visita.

28 de des. 2018

Somriures treballant l'expressió escrita

Aquest any imparteixo l'assignatura de llengua castellana a cinquè de primària. I he pogut tornar a portar a la pràctica una cosa que havia fet anys enrere i que penso que fa millorar molt l'expressió escrita dels alumnes.
Es tracta d'una metodologia REGULAR (aquesta és la clau de l'èxit) és a dir que intentem fer-ho un cop a la setmana, aproximadament.

1.- En una primera sessió els proposo un tema i han de fer un text sobre aquell tema amb un mínim de 10 línies. Abans de començar els recalco que l'expressió escrita té 3 moments:
  • planificació
  • redacció
  • revisió
També els recordo que evitin els errors ortogràfics per influència del català ("ss", "ç", "l·l", apòstrof, conjunció "i"...) i que revisin la coherència, l'ordre, la puntuació i connexió de les frases amb connectors, etc.
Al final de la sessió m'emporto tots els escrits i els llegeixo a casa, prenent notes per a mi.

2.- A la setmana següent, quan torna a tocar la sessió d'expressió escrita, faig un comentari general dels escrits i llegeixo en veu alta aquells que m'han agradat més per un aspecte o altre, dient el nom dels seus autors. Després en projecto a la pantalla algun dels que tenien més coses a millorar i en fem la correcció col·lectiva. És a dir, tothom s'hi fixa i van aixecant la mà quan detecten alguna cosa a millorar: faltes d'ortografia, signes de puntuació, repeticions, faltes de concordança, fragments desordenats... fins que el deixem ben millorat i llavors comparem com era i com l'hem acabat deixant.

Aquí teniu un exemple:

Yo os voy a explicar el PAPA NOEL. A mi me gusta PAPA NOEL porque el siempre nos trae un monton de regalos y xuxes.
Papa Noel viene a noche buena tambien es un poco gordo, tiene un sombrero rojo, tiene la barba blanca, gafas, etc...
El Papa Noel si alguien no se porta bien no le trae nada o trae un palo, el siempre deja los regalos a l’arbol de NAVIDAD. Pero si no le cabe, lo pone al lado o a bajo del arbol.


Yo os voy a explicar la tradición de Papa Noel. A mí me gusta porque él siempre nos trae un montón de regalos y chuches.
Papa Noel viene por Nochebuena. Él es un poco gordo, tiene un sombrero rojo, la barba blanca y lleva gafas.
Si alguien no se porta bien, Papa Noel no le trae nada. Él siempre deja los regalos en el árbol de Navidad, pero si no le caben, los pone al lado.


I ara ve la part dels somriures...
El més habitual és que llegeixi en veu alta els escrits dels alumnes a qui se'ls dóna millor l'expressió escrita i projecti a la pissarra els d'aquells que presenten més dificultats. Però sempre que és possible, intento que el màxim de gent possible passi per aquests llocs d'exposició pública.
I l'últim dia que vaig fer el retorn dels escrits que havien fet vaig dir que n'hi havia molts que m'havien agradat perquè s'havien esforçat molt a separar els paràgrafs amb punts i a part i havien exposat ordenadament les idees. I vaig començar a llegir-ne uns quants.
M'hagués agradat enregistrar la cara que va fer una nena que normalment no destaca quan vaig dir EN VEU ALTA que m'havia agradat molt el seu escrit. Se li va dibuixar un somriure d'incredulitat i satisfacció tan bonic! Vaig dir que hi havia faltes d'ortografia però que m'havia agradat molt l'estructura, l'ordre i la separació en diferents paràgrafs.
I després de llegir-ne uns quants dels alumnes que habitualment ja ho fan bé i ho saben, vaig dir el nom de la Miranda. La Miranda normalment no destaca en l'expressió escrita i seu a la mateixa taula que la Neus. Les dues es van mirar contentíssimes i van xocar les mans en senyal de complicitat i alegria compartida i jo vaig somriure dissimuladament, pensant que el proper escrit que facin, el faran amb l'autoestima molt més alta i amb ganes de repetir el seu "èxit". I potser a partir d'ara els agradarà una mica més escriure...

Us havia dit mai que m'encanta la feina de mestre? ;-)