Benvingut: passa, llegeix i opina

Estàs al bloc de l'Eladi Martínez pots buscar les notícies que t'interessin pels menús de la dreta "Cerca per etiquetes" (pots buscar per temes) i "Arxiu del bloc" (per ordre cronològic).
Per fer un comentari clica sobre la paraula "comentaris" que hi ha al final de cada notícia, escriu el teu comentari i escull la identitat "NOM/URL" posant el teu nom perquè sàpiga qui ets.
Gràcies. Espero que gaudeixis de la visita.

12 d’oct. 2013

Reflexions educatives (amb Roger Schank)

El segon article que em va fer reflexionar sobre l’educació és una entrevista a ROGER SCHANK (expert en intel.ligència artificial i investigador de la teoria de l’aprenentatge, creador del mètode “learning by doing”, és a dir, “aprendre, fent-ho”) publicada al diari ARA el 24 de setembre de 2013.

L’entrevista està farcida de reflexions prou interessants. Moltes difícilment factibles i algunes potser discutibles, com la seva defensa de l'educació online (que limitaria la interacció social dels alumnes) o la defensa de la selecció personalitzada dels estudis des de molt aviat (que limitaria una base educativa general que segurament no ha de perjudicar ningú) o l'excessiu enfocament "laboral" de l'educació (que pot promoure la formació de "treballadors" amb poca cultura general o poc esperit crític).
Tot i així em quedo amb alguns aspectes del seu discurs: potenciar el caràcter participatiu de l'aprenentatge, valorar l'error, tenir en compte els interessos i objectius dels alumnes, donar el caràcter més pràctic possible a les situacions d'aprenentatge, promoure agrupacions flexibles d'alumnes per interessos compartits... Trobo que hi ha part de raó en les seves paraules i us les ofereixo perquè en feu la vostra pròpia anàlisi i valoració:

  • Els humans aprenem per imitació, en situacions naturals, fent les coses que veiem fer i començant per les que ens venen de gust. En aquest sentit, la situació d’una aula amb 20 alumnes asseguts i escoltant un adult que parla sense parar està molt allunyada d’aquesta teoria.
  • Aprendre és provar coses i pot haver-hi algú (un pare o un mestre) que ens ajuda a fer-ho. Aprendre és fonamentalment un diàleg amb interrupcions, participació dels alumnes... Però si només parlo jo i tu escoltes, que és el que es fa a l'escola, això no és educació.
  • Hem d'aprendre a aconseguir alguna cosa amb l'objectiu d'equivocar-nos. El primer que fem quan aprenem a caminar és caure. No hi ha res que no aprenguis provant-ho i equivocant-te. És la filosofia de l'educació.
  • El president dels EUA John Adams va dir que l'escola ha d'ensenyar dues coses: com viure i com guanyar-se la vida. I no se n'hi ensenya cap de les dues.
  • Hem d'ensenyar a l'alumne en el seu context i segons les seves necessitats i objectius. Quan anem a l'escola, ningú pregunta què volem fer, què ens interessa o quins són els nostres objectius, sinó que ens diuen què és el que ens ha d'interessar.
  • Oblida les aules! Hem d'acabar amb aquesta idea d'educació en massa. Les classes són bones per cuidar els nens mentre els pares són a la feina, però no per a l'educació. Només tenen una raó econòmica. No podem tenir un mestre per a cada alumne, així que posem 30 nens per a un sol mestre. Però l'educació online pot canviar-ho. (...) Pots tenir mestres de tot el món
  • No cal que els nens estudiïn assignatures que no els interessin (matemàtiques, literatura...). Convertim en una assignatura el que els interessi!
  • Hem de posar els alumnes en context, en situacions pràctiques. El resultat seran alumnes aptes i preparats per treballar. Hem d’ensenyar habilitats que serveixen per treballar i per crear empreses, i això farà que l'economia millori.
  • Millor que separar els alumnes per rendiment o necessitats, és separar-los per grups d’interès: els que volen construir ponts, els que els agraden els animals... Donar-los totes les opcions del món. Això a les aules actuals no ho podem fer perquè no tenim prou professors, però ara tenim una aula mundial online que ho fa possible.