Benvingut: passa, llegeix i opina

Estàs al bloc de l'Eladi Martínez pots buscar les notícies que t'interessin pels menús de la dreta "Cerca per etiquetes" (pots buscar per temes) i "Arxiu del bloc" (per ordre cronològic).
Per fer un comentari clica sobre la paraula "comentaris" que hi ha al final de cada notícia, escriu el teu comentari i escull la identitat "NOM/URL" posant el teu nom perquè sàpiga qui ets.
Gràcies. Espero que gaudeixis de la visita.

3 de jul. 2019

Carola Rackete: un exemple de dona valenta

Carola Rackete és una dona alemanya de 31 anys, capitana del vaixell Sea Watch 3 que es dedica al rescat marítim de refugiats.

La meva vida ha estat fàcil, he pogut freqüentar tres universitats, em vaig graduar amb 23 anys. Sóc blanca, alemanya, nascuda en un país ric i amb el passaport correcte. Quan me'n vaig adonar, vaig sentir l'obligació moral d'ajudar els que no tenien les mateixes oportunitats que jo

El juny d'aquest mateix any va recollir 50 persones que anaven a la deriva a les costes de Líbia i les va voler portar a un port segur d'Itàlia.
El govern italià de Mateo Salvini es va negar a donar-li permís per entrar a cap port italià. Després de 2 setmanes d'espera i veient que l'estat físic i psíquic dels refugiats empitjorava, va decidir desobeir les ordres del govern italià, seguir la seva consciència i atracar sense permís a l'illa de Lampedusa.

“Em reben? Sóc Carola Rackete, capitana del vaixell Sea Watch 3 i em disposo a entrar en aigües jurisdiccionals italianes, atracaré al port de Lampedusa. No estic demanant permís, és un missatge ferm i innegociable...
Porto a bord, en una situació desesperada, 42 persones immigrants que la meva tripulació i jo hem rescatat d'una mort segura al Mediterrani.”

Va ser detinguda immediatament per les autoritats italianes acusada dels delictes de resistència i violència contra un vaixell de guerra que podien portar-li penes d'entre 3 i 10 anys de presó.
Just abans de ser detinguda va tenir aquest intercanvi de paraules amb un periodista:
Periodista: "Salvini t'ha convertit en el seu enemic. Què opines de les seves declaracions?".
Carola: "Per ser sincera, he de dir que no he llegit els comentaris, no tinc temps... Tinc 42 persones de les quals he de tenir cura, aquestes són les que estan a la popa de la coberta. Hem tingut alguna evacuació medica, però encara en queden 40. La situació d'aquestes persones em té ocupada nit i dia, t'ho puc assegurar. Sobretot les frustrants comunicacions amb els governs que no se'n volen fer responsables. Tinc 22 persones de tripulació, 21 a part de mi mateixa,  que també són la meva responsabilitat i que han treballat molt dur... Estan fatigats, cansats, frustrats i estan patint psicològicament per aquesta situació. Així que tinc unes 60 persones de les quals he d'ocupar-me... El senyor Salvini s'haurà de posar a la cua."

Va ser valenta. Molt valenta. Va prendre una decisió difícil que no l'afavoria en res a ella (ans al contrari, la podria dur a la presó) només per seguir la seva consciència i ajudar unes persones que estaven en un situació molt difícil!
És un exemple, un model a seguir o, com diria en Joan Turu, "el nostre far"...

Il·lustració de Joan Turu.
El nostre món tan malalt i tan boig, només millorarà a base de gestos de bondat, justícia i valentia de persones que mirin més enllà de la seva comoditat i lluitin per uns ideals més amplis (justícia, llibertat, democràcia, igualtat...). Tal i com estan fent els presos polítics i els exiliats catalans i com han fet al llarg de la història grans personalitats que han lluitat i defensat causes que anaven més enllà de temes personals i individuals.
Podem afegir la Carola Rackete a aquesta llista de personalitats admirables que ens han donat un valuós exemple i que tindran per sempre més el meu agraïment i la meva admiració.

Per sort la justícia italiana no s'ha alineat amb les tesis del govern de Salvini i l'ha deixada en llibertat. La jutge d’Agrigent (Sicília), Alessandra Vella, no ha validat l’ordre de detenció contra la comandant perquè ha considerat que l’atracament sense autorització de l’embarcació humanitària al port de Lampedusa estava justificat pel deure d’haver de salvar vides al mar. La jutge ha assenyalat, a més, que l’elecció del port no va ser instrumental, com defensaven els fiscals sicilians, perquè els ports de Tunísia i Líbia, úniques alternatives que tenia Rackete per desembarcar els rescatats, no són segurs.

Bravo, Carola!


Il·lustració de Paola Formica
Il·lustració de Maria Paula Ratti

2 comentaris:

Roger Berenguer ha dit...

El món se'n va pel pedregar, per sort hi ha gent com la Carola que va endarrerint aquesta lenta caiguda...

Eladi Martínez ha dit...

Totalment d'acord, Roger
Eladi