Benvingut: passa, llegeix i opina

Estàs al bloc de l'Eladi Martínez pots buscar les notícies que t'interessin pels menús de la dreta "Cerca per etiquetes" (pots buscar per temes) i "Arxiu del bloc" (per ordre cronològic).
Per fer un comentari clica sobre la paraula "comentaris" que hi ha al final de cada notícia, escriu el teu comentari i escull la identitat "NOM/URL" posant el teu nom perquè sàpiga qui ets.
Gràcies. Espero que gaudeixis de la visita.

27 de juny 2011

Poesia a les cançons

Ja sabeu que m'agrada molt la música i m'agrada escoltar les cançons. M'agrada que els artistes que fan cançons em puguin sorprendre amb una instrumentació nova, amb uns arranjaments diferents, amb uns jocs de veus virtuosos, amb uns canvis de ritme inesperats i, sobretot, amb unes lletres que em comuniquin, que em facin reflexionar, que em facin somriure, que facin unes associacions de paraules que siguin suggerents i em facin pensar "...per què no se'm va ocórrer a mi?..."
Suposo que per això bàsicament consumeixo música feta en català, perquè em sembla que actualment està a uns nivells de qualitat (tant a nivell de músiques, com de lletres, com d'interpretació) més que respectables i perquè puc valorar més tota la part de lletra i descobrir petits tresors que s'amaguen entre les lletres: glops de poesia.

Fa temps que tinc unes frases seleccionades que em semblen prou interessants i que donen un toc de qualitat dintre de cadascuna de les seves cançons. No són espectaculars, però tenen una genialitat subtil que a mi em van provocar un somriure d'admiració i de complicitat i que vaig pensar que un dia voldria compartir aquí al picalapica.

1.- "Des de proa es van fent grossos els turons"
(de la cançó "Soldadet" dels MANEL) ESCOLTAR LA CANÇÓ
Aquesta nova manera de dir que cada cop els veiem més grossos perquè cada cop els tenim més a prop. Queda tot simplificat i diem que són els turons els que es van fent grossos. Suposo que molta gent es quedarà igual però a mi em sembla una manera interessant de resoldre-ho. I ajuntant senzillesa i qualitat com fan els MANEL en tot el que toquen.

2.- "Tu busca'n un de comprensiu, jo en buscaré una comprensible"
(de la cançó "Les meves ex i tu" de ELS AMICS DE LES ARTS) ESCOLTAR LA CANÇÓ
Aquí trobo genial la manera com utilitzant dos paraules derivades de "comprendre" es diuen tantes coses. Queda dit amb elegància, però trobo que és una destralada important.
"Tu busca'n un de comprensiu" vol dir que el proper que t'aguanti a tu ho ha de ser molt de comprensiu, perquè si no, no ho aconseguirà. Per tant l'estan deixant a l'alçada d'una persona difícil de suportar, d'entendre, de conviure amb ella...
"Jo en buscaré una comprensible", és a dir, una que simplement es pugui entendre, donant per fet que les dones, d'entrada, són incomprensibles, difícils d'entendre...
Gairebé res, no? I amb quatre parauletes i un somriure. Brillant capacitat de síntesi i d'ironia, present en moltes de les cançons d' ELS AMICS DE LES ARTS.

3.- "El desig posa el peu a la porta perquè l’amor pugui entrar"
(de la cançó "El dubte" de MAZONI) ESCOLTAR FRAGMENT DE LA CANÇÓ
Aquí en Jaume Pla fa una de les seves brillants personificacions, és a dir, atribueix qualitats de persona a idees o sentiments. I així el "desig" i l'"amor" ens els imaginem com dues persones que truquen a la porta i mentre la primera posa el peu per impedir que li tanquin als morros (i segurament sovint és el desig qui trenca la primera barrera i provoca l'acostament inicial d'una relació), la segona pot entrar (i és quan el desig ens ha permès un primer acostament quan podem descobrir que realment hi ha un sentiment que ens atrau cap a una persona). En MAZONI és un mestre de les lletres i sovint ens regala metàfores, imatges i comparacions de gran bellesa i potència literària.

Bé, fins aquí la "classe magistral" d'avui ;-) Tot i que si m'hi posés segur que us podria mostrar un grapat més d'exemples.
Espero que no se us hagi fet pesada i que us entri curiositat per descobrir aquests cantants i músics que, per a mi, també tenen una part de poetes.

6 comentaris:

Susana A. ha dit...

Le lletres de Anna Roig i l'Ombre de Ton Chien també estàn molt bé... Trini Sánchez Mata, del anterior disc, no te desperdici...

...Quan era adolescent
el meu cercle de gent
tampoc no era molt gran,
tothom sortia pitant.
Tenia un pretendent,
amigues confidents...
Però clar, tenien grans
i els vaig anar matant... :D

Eladi Martínez ha dit...

Te'l compro.
I t'hi afegeixo Antònia Font amb aquest exemple de la cançó "Sospitosos" del darrer CD "Lamparetes":

Es creuers cap as sol ponent semblen uns hoteIs
que s'han despenjat de sa costa.

Bona música!
Eladi

Txetxu ha dit...

Salut Mestre!!...tudo bem?
...unes breus linies per dir-te que et continuo seguint,aprenent i disfrutant!

M'han agradat molt les frases que ens has regalat i les explicacions i comentaris en que les acompanyaves.

Ja fa uns anyets que vaig sortir de la"pàtria xica"...i cap dels grups dels que parles existia,però em fa feliç que el nivell de la música en català estigui allà dalt!!(...penso que va ser aquesta setmana que vaig llegir que els Manel estan triunfant a les espanhes).

Continua descobrint-nos coses bones,tà?
Abração!
Txetxu

Eladi Martínez ha dit...

Ei, Sergi-Txetxu,
gràcies pel comentari i, de regal, una altra frase, aquesta d'uns que encara cantaven quan tu estaves per aquests verals:

"El que tenim és poc o molt, no ho sé.
El que sí sé és que ho hem fet junts."
(de Sau, de la cançó "Fins al final")

Sempre m'ha encantat i m'agrada que sigui una frase entre tu i jo.
Una abraçada.
Eladi

Txetxu ha dit...

Muuito obrigado Mestre!

...ara,apart de"Glòria",tenim mais uma frase que a mi també m'ha agradat!

Abração!
Txetxu

Eladi Martínez ha dit...

Obrigado também.
Outro presente: um pedaço de uma canção em seu idioma: "Aquarela" de Toquinho

Numa folha qualquer
Eu desenho um sol amarelo
E com cinco ou seis retas
É fácil fazer um castelo...

Corro o lápis em torno
Da mão e me dou uma luva
E se faço chover
Com dois riscos
Tenho um guarda-chuva...

PETONS DE COLORS!!
ELADI